THE HUMAN INVESTORS

Elk traject start bij voorkeur met een nulmeting. De doelstelling daarvan is primair inzicht te krijgen in de actuele situatie en de eventueel toekomstige benutting van (rest) capaciteit.  

De statusanalyse bevat de elementen:

  • dossieronderzoek: bestudering beslissingen, Functionele Mogelijkheden Lijst (FML), arbeidskundige rapporten, re-integratierapporten, eventueel telefonisch contact met de cliënt en voormalig leidinggevende; 
  • intake: gesprek met betrokken cliënt en opdrachtgever, eerste inventarisatie van mogelijkheden;
  • advies en plan van aanpak: advies naar opdrachtgever en afstemming voorgestelde interventies en planning daarvan.

In het kader van haalbaarheidsstudie willen we onderzoeken in hoeverre stimulering van de zelfwerkzaamheid en coaching kunnen helpen de schadelast te beperken.

De loopbaanadviseur besteedt veel aandacht aan het zoeken naar vacatures via alle mogelijke kanalen: off en online media, social media, netwerken etc. Tegelijker vindt training plaats van mondelinge en schriftelijke sollicitatievaardigheden, zelfpresentatie en effectieve benadering van de arbeidsmarkt. Deze training is pragmatisch van opzet.

De zelfwerkzaamheid die we van kandidaten vragen, is niet gering: intensief en actief zoeken naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt, voorbereidingen van sollicitaties, leren netwerken en training voor telefonische sollicitatiegesprekken. 

 

Afhankelijk van het advies en plan van aanpak kunnen de volgende onderzoeken worden verricht: 

  • verzekeringsarts: opvragen actuele medische gegevens, medisch onderzoek en rapportage, zo nodig opstellen nieuwe FML;
  • arbeidsdeskundige; onderzoek arbeidsmogelijkheden, functieduiding en rapportage; 
  • competentieonderzoek: onderzoek naar werk- en denkniveau, affiniteiten, interesses, behoeften, motivaties, alsmede persoonlijke eigenschappen in relatie tot arbeid.

 

Idealiter mondt een traject van outplacement of Spoor 2 re-integratie uit in het aangaan van een arbeidsovereenkomst of proefplaatsing. De adviseur begeleidt de cliënt bij contacten met de nieuwe werkgever, het UWV en de opdrachtgever. Met jobcoaching gedurende zes maanden proberen we eveneens terugval in de nieuwe werkomgeving te voorkomen.

Voor een aantal van de hierboven genoemde producten/diensten geldt dat de duur en de kosten van het traject afhankelijk zijn van de complexiteit van de casus. Om die reden werken we het liefst met gespecificeerde offertes die we maken op basis van vooroverleg en een (gratis) inventariserend gesprek met de betrokken cliënt(en). 

 

Met dit onderzoek brengen we competenties en arbeidsmogelijkheden in beeld. Er is aandacht voor het werk- en denkniveau van de kandidaat, voor affiniteiten, interesses, behoeften en motivaties, alsmede voor de persoonlijke eigenschappen in relatie tot arbeid. Het onderzoek wordt verricht en begeleid door een van onze loopbaanadviseurs. 

Uitgebreide(re) loopbaanonderzoeken vinden alleen plaats op basis van persoonlijke gesprekken met de medewerker. De resultaten van dit onderzoek dienen als uitgangspunt voor de activiteiten in het vervolgtraject. 

 

 

Bovenstaande stappen leveren een beroepsprofiel op. Met dat profiel in de hand verkennen we samen met de kandidaat de regionale arbeidsmarkt. We zoeken naar stageplaatsen, banen en bemiddelen daar naartoe. Wordt het te complex, dan kan in overleg met de opdrachtgever een externe jobsearcher ingehuurd, die de regionale arbeidsmarkt kent. 

Iedere kandidaat/cliënt wordt gedurende het traject van maximaal twaalf maanden begeleid door een vaste contactpersoon. Daarnaast hebben we verschillende specialisten in huis of in ons netwerk voor specifieke onderdelen van het traject.

 

We trachten de cliënt te helpen bij het maken van een gefundeerde richtingkeuze. Dat doen we door het geven van voorlichting en de zelfwerkzaamheid te bevorderen. Zo komt de cliënt, begeleid door ons, tot een verantwoorde keuze voor een beroepenrichting.

 

We hebben het met de cliënt over de volgende zaken: wat zijn de mogelijkheden en wensen, welke beroepen zijn er wat houden ze in en welke opleidingen en cursussen zijn er nodig. We maken gebruik van talloze informatiebronnen, off en online. 

 

Om het opdrachtgevers en cliënten gemakkelijker te maken om te allen tijde hun dossier te kunnen raadplegen, hebben we het Cliënt Volg Systeem geïntegreerd in deze website. Het CVS dient als digitaal portaal naar alle relevante documenten over de casus. 

Meerdere bij het traject betrokken adviseurs kunnen – met autorisatie – documenten in het systeem plaatsen of bestaande documenten wijzigen. Medische informatie is alleen beschikbaar voor artsen.

 

Wij geloven in intensieve coaching. Daarom coacht de loopbaanadviseur de medewerker gedurende het gehele traject, zo nodig vanuit de eigen woonomgeving. Het doel van deze manier van coachen is het leren kennen van de cliënt. Hoe beter wij diens persoonlijke competenties kennen en hoe beter we op de hoogte zijn van wensen, verlangens en mogelijkheden, des te beter kunnen we hem of haar van dienst zijn.

Coaching door The Human Investors ziet eruit als oplossingsgerichte gesprekscontacten met loopbaanbegeleider/coach, waarin feedback en/of ondersteuning wordt gegeven om het proces te stimuleren.